Get the world


Eric Baum وقتیکه بر روی رساله ی دکترای خود در زمینه ی گرانش کوانتومی کار میکرد، سوالی را مطرح کرد که امروزه آن را با نام فلسفه ی "هاوکینگ-بوم" میشناسند: چرا ثابت کیهانشناسی، اینقدر کوچک است؟

اریک، بعد از اینکه فیزیک را کنار گذاشت به پژوهشکده ی NEC در پرینستون پیوست تا در زمینه ی علومِ شناختی* کار کند. او در همین راستا، کتاب "فکر چیست؟" را نوشت و انتشارات MIT آن را منتشر کرد. تمرکز او در این کتاب بر این است که مغز چگونه موفق به کدگذاری مفاهیم میشود و میتواند به انجام محاسبات و آزمایش بپردازد.

چیزی که در این کتاب، بیشتر از همه ذهن خواننده را به خود معطوف میکند، نسخه ی جدیدی است که اریک از  تیغ اوکام** ارائه میدهد:

مغز، سیستمی متمرگز و دارای برنامه است و میتواند ساختارهای اساسی جهان را به تسخیر خود درآورد و از آن بهره برداری کند.

منظور اریک این است که مغز، با وجودیکه خود، سیستمی پیچیده و متمرکز است اما میتواند مدلهای ساده ای از سیستمهای پیچیده ی دیگر و حتی جهان، ارائه دهد. به عقیده ی اریک، مغز، از یک طرح و برنامه پیروی میکند و در طول سالیان، با طی کردن مسیرهای سلسله مراتبی، بیشتر و بیشتر توسعه می یابد.

.

* cognitive science شاخه ای میان رشته ای است که به پژوهش علمی درباره ی ذهن و مغز میپردازد.

** Occam's razor هرگاه برای توضیحِ یک امر، دو نظریه با پیش بینیهای یکسان وجود داشته باشند، نظریه ای که ساده تر است قابل قبول تر است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی